De nyttiga omega 3-fettsyrorna från fet fisk och linfrön kan inte bara lindra depressioner – de kan också ge lyster åt hyn. Blåbär som är bra för ögonen och kan göra oss smarta, kan – liksom tomater, spenat, jordgubbar och andra mörkröda bär – stärka kollagenproduktionen och skydda oss mot solens uv-ljus, som är en av de främsta orsakerna till rynkor. Te, liksom plommon och äpplen, kan också ge smidigare hud, medan socker, vitt mjöl och mättat fett har negativa effekter på huden och gör den mer känslig för solen.

Kropp och själ – allt hänger ihop. Det som är bra för hjärnan är också bra för huden. Det påpekar läkaren Helena Nyblom, som nu skrivit en bok om saken, ”Vägen till friskare hud”.

– Kostens betydelse för huden är underskattad. Egentligen är det ju rätt självklart att det vi äter inte bara påverkar våra inre organ utan också vår hud.

Det är inte en skönhetsbok Helena Nyblom skrivit, det är hon noga med att påpeka. Inte heller är det en bok om hudsjukdomar.

– Det jag vill visa är att huden inte bara är en förpackning. Den är kroppens största organ och ett viktigt sådant. Genom att titta på huden kan man som läkare avläsa väldigt mycket om hur en människa mår. Som kvinna tycker jag dessutom att huden är extra spännande.

Livsstilsfaktorer som mat, sömn och motion påverkar hudens åldrande enormt och man ska inte underskatta behovet av att känna sig fräsch.

Huden kan avslöja allt från hormonrubbningar och skador på inre organ till själslig hälsa, påpekar Helena Nyblom.

– Självklart kan man ha hudproblem utan att för den skull ha and­ra fysiska eller psykiska sjukdomar. Men huden kan säga mycket om till exempel vår hormonbalans, hjärtfunktion, allergier, läkemedelsbiverkningar, dålig mat och sömnbrist.

Vid hjärtproblem blir man ofta svullen, särskilt benen kan bli vätskefyllda. Sten eller sjukdom i gallgångarna ger en gulfärgad hud och gulfärgade ögonvitor. Leversjukdom kan ge fett­inlagring under ögonen. När östrogenhalten minskar blir huden tunnare och mer rynkig (särskilt runt munnen och ögonen), progesteronbrist kan ge svullen och röd hud medan brist på det ämnesomsättningshormon som bildas i sköldkörteln kan ge torr och blek hud och svullna ögonlock.

Dessutom är huden starkt kopplad till vår hjärna. På engelska kal­las det för the brain – skin/beauty connection.

Brist på de nyttiga omega 3-fettsyrorna kan vara en bidragande orsak till både hudproblem och psykiska problem, menar Helena Nyblom.

Hjärnceller och hudceller kommer från samma typ av grundceller som bildas i fosterstadiet, och patienter med svåra depressioner har ofta problem med hyn. Efter några månader med mycket omega 3-rik mat som lax och and­ra feta fiskar, skaldjur, valnötter, rapsolja, krossat linfrö och gröna bladgrönsaker, kan såväl hudproblem som nedstämdhet och koncentrationssvårigheter bli bättre – det är hennes erfarenhet.

Proteiner får många vegetarianer och bantande kvinnor inte i sig tillräckligt av. Proteiner är viktigt bland annat för att tillväxthormonet i kroppen ska kunna verka. Tillväxthormon har en reparerande effekt på väldigt många organ i kroppen. Cellförnyelsen kräver tillgång på protein av hög kvalitet, som finns i till exempel ägg, fet fisk, kyckling, kalkon, skaldjur, linser, mandlar, keso och yoghurt. Vegetarianer kan välja sojabönor. God sömn och träning gör att mer tillväxthormon bildas. För mycket alkohol hämmar där­emot insöndringen av tillväxthormon, och ger en plufsig och rödbrusig hy, särskilt runt ögonen.

För mycket socker och snabba kolhydrater gör att hudens stödje­vävnad, kollagenet, bryts ner snabbare. Vilket gör att huden ser rynkig ut i förtid. Processen kallas glykolisering, och kan bidra till en rad olika sjukdomar.

Stress och oro påverkar också huden negativt, hormoner som till exempel stresshormonet kortisol kan bidra till bland annat acne. I boken beskriver Helena hudens uppbyggnad, funktion och åldrande. Liksom vad man själv kan göra för att få en bättre hud, efter sina genetiska förutsättningar.

– Enligt många experter är tjugo procent av hudens åldrande genetiskt betingat, resten går att påverka med vår livsstil.

Undvik det här om du vill hålla huden i topptrim:
Rökning
För mycket sol
Sova för lite
användning av parfymerade produkter.

Det finns mat som är särkilt bra för huden. Se till att äta följande regelbundet för att din hud ska må så bra som möjligt:
» Blåbär, hallon, jordgubbar och andra röda bär.
» Paprika, vinbär och apelsin är en bra källa till C-vitamin.
» Broccoli läker huden.
» Lax och andra feta fiskar – ger oss omega-3 och därmed vackrare hy.
» Olivolja hjälper till att minimera rynkor.

Share →